Kaatje

Wednesday, October 04, 2006

Is Antwerpen dan hip? (deel 2)











Ik weet het niet meer hoor. Toen ik door de Antwerpse binnenstad liep, begon mijn gedachtenmachine op volle toeren te draaien. Dat ging ongeveer zo:
Inmiddels heb ik al veel grote steden gezien en allemaal hebben ze hun eigen charme. Londen vind ik geweldig vanwege de pubs en the old English traditional way. Alleen al dat bekakte : "Mind the gap!" in de Underground, daar smelt ik van. En ik heb er gewoond, dat scheelt. Parijs heb ik zo'n tien keer bezocht, en daarvan zijn de groene parken en het artistieke Franse buitengevoel me het meest bijgebleven. Berlijn: een unieke mix van supermodern en heftige geschiedenis. In Rome vond ik de oudheden op straat adembenemend, en dan dat Vaticaanstad.....ik heb gezien hoe de mooiste Italiaanse mannen hun ziel verkochten door er een witte boord omheen te knopen. Zonde! Barcelona heeft de ideale ligging, Madrid is fantastisch vanwege de prachtige promenades en verzengend hete binnenpleinen, met een ge-wel-dig uitgaansleven......en zo kan ik nog wel even doorgaan. En natuurlijk heeft iedere zichzelf respecterende stad minstens twee musea: eentje met lokale oudheden en eentje met moderne kunst. Ik heb er veel van gezien.

Ik liep door Antwerpen dus. Wat me opvalt bij al die stedentrips, is dat veel oude wijken opgehipt worden. De meest shabby buurten worden omgetoverd tot leuke slenterstraatjes met trendy boetieks. Ze zijn vaak klein, met een design (lees: retro seventies) voorgevel, vol met tweedehands artikelen en hoogstens twee uitbaters erin. Zo ook in Antwerpen. Het is allemaal mooi, het is allemaal leuk, het ziet er allemaal apart uit, het is vooral ook allemaal duur, maar ook daardoor schijn je je te kunnen onderscheiden.......of maak je dan een tweedeling in je publiek? Of zijn de huren zo astronomisch hoog dat je niet anders kunt? Op een gegeven moment zei ik tegen ET: "Wat vreemd, in al die grote steden waar dan ook ter wereld zijn trends toch ongeveer hetzelfde." Gek he? Ondanks alle inspanningen van de ondernemers kreeg ik een enorm gevoel van eenheidsworsterigheid over me. Leuk woord voor galgje!
Antwerpen heeft hippe zaken genoeg, maar geef mij maar de Vogeltjesmarkt, of de Zonderhaatmonumenten die herinneringen oproepen aan akelige oprispingen van rechtsdraaiend melkzuur. Het aantrekkelijke van een stad zit 'm voor mij dus niet in de modernste trends, al zijn die wel leuk om te zien natuurlijk. Het zijn juist die hele eigengereide dingen die mij raken. Is dat bij mensen eigenlijk ook zo? Ehhhhhhhhhh..........................

0 Comments:

Post a Comment

<< Home